Strategia firmy to wybór – gdzie chcemy być aktywni jako biznes a gdzie nie będziemy angażować naszych zasobów. To fundament, warunkujący budowę sprawnej, zyskownej i trwającej w czasie firmy. Bez strategii działania przedsiębiorstwa są często chaotyczne, a osiągnięcie długoterminowych celów staje się znacznie trudniejsze. Sprawdź, czym jest strategia firmy i dlaczego jest tak istotna?
Spis treści:
To jasna informacja dla inwestorów, pracowników i innych interesariuszy o kierunku działania firmy. Gdzie zamierzamy zarabiać i na czym, jakich możliwości poszukujemy, jak będziemy się zmieniać, aby dalej działać jako rentowny biznes.
Strategia koncentruje się na wytyczaniu kierunku rozwoju, wyborze działań priorytetowych oraz alokacji zasobów. Jej celem jest zbudowanie względnie trwałej przewagi konkurencyjnej, pozwalające na sprawne działanie w dłuższym czasie. Niezbędnym elementem jest strategia organizacyjna, warunkująca właściwe wdrożenie strategii biznesowej w samej organizacji. Wdrożona strategia, oznacza cele zespołów i zadania pracowników wspierające jej realizację.
Strategia firmy odpowiada na pytania:
Strategia firmy to coś więcej niż zwykły plan. Brak strategii prowadzi do nieefektywnego zarządzania, rozpraszania zasobów oraz braku spójności w działaniach.
Poznaj kilka powodów, dla których strategia jest tak istotna:
Analiza strategiczna to pierwszy krok w budowie strategii. Firma zawsze jest w jakimś otoczeniu, posiada określone zasoby (ludzie, technologia, kapitał) i może wykorzystać pojawiające się szanse.
Tworzenie skutecznej strategii wymaga uwzględnienia kilku najważniejszych elementów:
Niezbędnym elementem jest też zestaw wskaźników, służący do monitorowania poziomu realizacji strategii. Począwszy od EBIT, ROIC itp. jak i związanych z funkcjonowaniem działów i pracowników np. KPI (Key Performance Index). Tworząc strategię firmy, zacznij od określenia, dlaczego firma istnieje i jakie wartości reprezentuje. Zastanów się również, gdzie chcesz, aby firma znalazła się za kilka lat. Oceń swoje mocne i słabe strony, a także szanse i zagrożenia płynące z otoczenia rynkowego.
Budowanie strategii biznesowej to proces, który wymaga zaangażowania całego zespołu i konsekwencji w działaniu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z nami!