Proces decyzyjny to najtrudniejszy i jednocześnie najważniejszy proces w firmie. Decyzje podejmowane na czas, przez osoby mające odpowiednie informacje, to siła organizacji.
Podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie przez niewłaściwie osoby, to koszty czasu pracy, stresu i zmarnowanych zasobów organizacyjnych a nieraz straconych bezpowrotnie szans rynkowych.
Spis treści:
Dobry proces decyzyjny określa:
Dobry proces decyzyjny to narzędzie wykorzystywane w codziennej pracy a nie martwa procedura. Nie wszystkie decyzje znajdą się w ramach opisu procesu podejmowania decyzji, bo nie mogą z różnych przyczyn. Ważne, by znalazły się warunkujące sprawne działanie organizacji.
Czasem występuje ogólnie w regulaminie organizacyjnym, szczątkowo w opisach stanowisk pracy i innych wewnętrznych procedurach czy opisach procesów. W Instytucie Gaussa proponujemy stosowanie Tabeli Alokacji Decyzji (TAD). Jest to formalny dokument, zawierający zestaw najważniejszych decyzji, z przypisaniem odpowiedzialności za podjęcie decyzji, ew. potrzeby konsultacji oraz kto powinien być o danej decyzji poinformowany.
Dokument jest prosty i czytelny. Nie może też być gorsetem krępującym ruchy firmie. Ważne by był aktualizowany raz w roku. To jest moment na doprecyzowanie, zmianę, dopisanie, usunięcie decyzji. Podejmowanie decyzji w organizacji oparte o TAD zdecydowanie zwiększa sprawność działania firmy.
Dodatkowym efekt to pracownicy lepiej rozumieją relację pomiędzy decyzjami a zadaniami. Sprawnie działające organizacje i najbardziej efektywni menedżerowie rozumieją oraz wykorzystują w praktyce ciąg logiczny cele->decyzje->zadania. Wtedy energia firmy jest koncentrowana a dostępne zasoby wykorzystywane w optymalny sposób. Audyt organizacyjny pozwala sprawdzić w jakich obszarach firmy ciąg cele->decyzje->zadania jest w pełni wykorzystywane.
Czy w Twojej firmie już jest Tabela Alokacji Decyzji (TAD)?
Opracowanie: Instytut Gaussa