proces decyzyjny czym jest

Proces decyzyjny – czym jest?

Proces decyzyjny to najtrudniejszy i jednocześnie najważniejszy proces w firmie. Decyzje podejmowane na czas, przez osoby mające odpowiednie informacje, to siła organizacji.

Podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie przez niewłaściwie osoby, to koszty czasu pracy, stresu i zmarnowanych zasobów organizacyjnych a nieraz straconych bezpowrotnie szans rynkowych.

Spis treści:

  1. Jak wygląda dobry proces decyzyjny?
  2. Gdzie w organizacji można znaleźć odpowiedzialność za decyzje?
  3. Dlaczego warto mieć uporządkowany proces podejmowania decyzji w firmie?

Jak wygląda dobry proces decyzyjny?

Dobry proces decyzyjny określa:

  • zestaw najważniejszych decyzji jakie są podejmowane w firmie
  • odpowiedzialność poszczególnych osób, grup za podjęcie konkretnych decyzji
  • obowiązek lub brak obowiązku konsultowania danej decyzji
  • obowiązek lub brak obowiązku informowanie określonych osób/działów o podjętych decyzjach.

Dobry proces decyzyjny to narzędzie wykorzystywane w codziennej pracy a nie martwa procedura. Nie wszystkie decyzje znajdą się w ramach opisu procesu podejmowania decyzji, bo nie mogą z różnych przyczyn. Ważne, by znalazły się warunkujące sprawne działanie organizacji.

Gdzie w organizacji można znaleźć odpowiedzialność za decyzje?

Czasem występuje ogólnie w regulaminie organizacyjnym, szczątkowo w opisach stanowisk pracy i innych wewnętrznych procedurach czy opisach procesów. W Instytucie Gaussa proponujemy stosowanie Tabeli Alokacji Decyzji (TAD). Jest to formalny dokument, zawierający zestaw najważniejszych decyzji, z przypisaniem odpowiedzialności za podjęcie decyzji, ew. potrzeby konsultacji oraz kto powinien być o danej decyzji poinformowany.

Dokument jest prosty i czytelny. Nie może też być gorsetem krępującym ruchy firmie. Ważne by był aktualizowany raz w roku. To jest moment na doprecyzowanie, zmianę, dopisanie, usunięcie decyzji. Podejmowanie decyzji w organizacji oparte o TAD zdecydowanie zwiększa sprawność działania firmy.

Dlaczego warto mieć uporządkowany proces podejmowania decyzji w firmie?

  • bo znika wiele sytuacji konfliktowych, gdzie nie do końca wiadomo kto i kiedy miał podjąć decyzję
  • menedżerowie czują się pewniej w swoich rolach, ale też inni menedżerowie wiedzą czego wymagać od swoich współpracowników
  • szybciej są wykorzystywane szanse oraz wychwytywane problemy w organizacji
  • zmniejsza się rola plotki, można się skupić na pracy a nie na domysłach typu: kto podejmie tą decyzję, kiedy podejmie, czy będzie konsultował, czy dostaniemy informację itp.
  • zmniejsza się poziom stresu u pracowników, rośnie komfort pracy przez bardziej przewidywalne otoczenie
  • bo znikają problemy: czy to jest zwykłe zadanie czy faktycznie decyzje do podjęcia

Dodatkowym efekt to pracownicy lepiej rozumieją relację pomiędzy decyzjami a zadaniami. Sprawnie działające organizacje i najbardziej efektywni menedżerowie rozumieją oraz wykorzystują w praktyce ciąg logiczny cele->decyzje->zadania. Wtedy energia firmy jest koncentrowana a dostępne zasoby wykorzystywane w optymalny sposób. Audyt organizacyjny pozwala sprawdzić w jakich obszarach firmy ciąg cele->decyzje->zadania jest w pełni wykorzystywane.

Czy w Twojej firmie już jest Tabela Alokacji Decyzji (TAD)?

Opracowanie: Instytut Gaussa