kompetencje sprzedażowe

Kompetencje sprzedażowe – 5 umiejętności

Kompetencje sprzedażowe to zestaw umiejętności decydujący o sukcesie w sprzedaży. Oczywiście, poza dobrą bazą, odpowiednim rynkiem czy produktem/usługą. Dobry sprzedawca rozumie potrzeby klientów i przynosi cenne informacje o rynku do firmy. Dowiedz się, jakie kompetencje są kluczowe i jak je rozwijać w praktyce.

Spis treści:

  1. Kompetencje sprzedażowe – czym są i dlaczego są kluczowe w sprzedaży?
  2. Kompetencje sprzedawcy – zorientowanie na cele jako podstawa skuteczności
  3. Kompetencje dobrego sprzedawcy – zrozumienie potrzeb klienta i proces sprzedaży
  4. Budowanie relacji z klientem a taktyki wpływu – jak znaleźć złoty środek?
  5. Budowa modeli kompetencyjnych w rozwijaniu umiejętności sprzedażowych

Kompetencje sprzedażowe – czym są i dlaczego są ważne w (prawie) sprzedaży?

Kompetencje sprzedażowe to zdolności, które pozwalają skutecznie, w powtarzalny sposób realizować cele handlowe. W praktyce to: znajomość procesu sprzedaży, zorientowanie na potrzeby klienta, umiejętność odpowiedniego stosowania taktyk wpływu: ingracjacja (komplementy) i racjonalna perswazja (argumenty) oraz równie ważne zorientowanie na cele.

Powtarzalne sukcesy w sprzedaży wynikają z motywacji sprzedawców jak i konkretnych umiejętności. Kompetencje badane w Instytucie Gaussa, to rodzaj „intuicji” czy zachowanie/decyzja jest właściwa w danej sytuacji. Handlowcy posiadający „intuicję” potrafią odpowiednio reagować w sytuacjach handlowych np. domykają sprzedaż, gdy jest dobra okazja czy dalej cierpliwie pracują nad klientem.

Znając poziom kompetencji sprzedażowych, organizacja rozwija ludzi/zespoły zgodnie z faktycznymi potrzebami. Menedżerom jest łatwiej układać programy rozwojowe oraz przewidywać efektywność sprzedaży.

Kompetencje sprzedawcy – zorientowanie na cele jako podstawa skuteczności

Kompetencje sprzedawcy wymagają na przykład orientacji na cele. Firma może stawiać różne cele w różnych momentach np. marża, dotarcie, zwiększenie udziału itp. Dobry handlowiec potrafi konsekwentnie realizować zadania, które prowadzą do wyników sprzedażowych. Wie też jakich zadań unikać, bo mogą zjeść cenny czas potrzebny na realizację celów.

W kontaktach z klientami, sprawnie kończą rozmowy, które nie rokują w danym momencie. Nie dają się wciągać w długie dyskusje z klientami, bo potrafią wyważyć, ile czasu jest im potrzebne na osiągnięcie celów. Na przykład 40 minut z klientem wnoszącym 2% realizacji planu sprzedaży, może przełożyć się na brak czasu na rozmowy z 4 czy 6 klientami perspektywicznymi.

Planowanie liczby kontaktów, rozmów czy ofert pozwala monitorować proces i systematycznie dążyć do zamknięcia sprzedaży.

Skuteczny sprzedawca nie traci czasu na przypadkowe działania. Dzięki analizie i planowaniu koncentruje się na tym, co realnie przekłada się na sukces. Orientacja na cele pomaga utrzymać motywację i osiągać wyniki, które są mierzalne zarówno ilościowo, jak i jakościowo.

Kompetencje dobrego sprzedawcy – zrozumienie potrzeb klienta i proces sprzedaży

Kompetencje dobrego sprzedawcy to umiejętność rozpoznawania potrzeb klienta. W sprzedaży relacyjnej kluczowe jest budowanie zaufania i oferowanie rozwiązań, które odpowiadają na realne oczekiwania odbiorcy. To wymaga uważności i zadawania właściwych pytań. Natomiast w sprzedaży opartej na czystej wymianie decyduje subiektywne poczucie równości wymienianych towarów czy usług. Tutaj ważne jest podkreślanie zrobienia dobrego interesu przez obydwie strony.

Lecz w modelu sprzedaży opartym na współpracy decydujące jest wspieranie klienta w osiąganiu jego celów przy okazji osiągające cele handlowca. Taka sprzedaż wymaga lepszego rozumienia procesu współpracy i rzeczywistych celów klientów.

Proces sprzedaży jest bardzo konkretny – posiada określone kroki i kolejność ich realizacji. Jeśli sprzedawca próbuje zamknąć transakcję zbyt wcześnie, klient może poczuć presję i wycofać się z decyzji, bo na przykład nie jest jeszcze gotowy do zakupu albo brakuje mu informacji. Dobry sprzedawca umiejętnie porusza się w procesie sprzedaży, pilnuje każdej jego fazy i w zależności od potrzeb wydłuża lub przyśpiesza ich realizację.

Budowanie relacji z klientem a taktyki wpływu – jak znaleźć złoty środek?

Budowanie relacji to nie tylko miłe słowa, ale także autentyczność i umiejętne używanie taktyk wpływu. Sprzedawca, który stosuje komplementy z umiarem, buduje pozytywną atmosferę bez ryzyka utraty wiarygodności. Klient chce czuć, że jego potrzeby są ważne, a nie, że jest manipulowany.

Warto także korzystać z racjonalnej perswazji. Fakty, liczby i logiczne argumenty wzmacniają przekaz handlowca. Dzięki nim klient podejmuje bardziej świadome decyzje zakupowe. Balans między emocjami a argumentami to klucz do skutecznego budowania powtarzalnych sprzedaży.

Budowa modeli kompetencyjnych w rozwijaniu umiejętności sprzedażowych

Budowa modeli kompetencyjnych pozwala firmom precyzyjnie określić umiejętności niezbędne na stanowiskach sprzedażowych. Dzięki temu organizacja może skutecznie ocenić kompetencje handlowców oraz zaplanować ich rozwój poprzez szkolenia i wsparcie menedżerskie.

Modele kompetencyjne koncentrują się na tzw. kompetencjach behawioralnych, czyli obserwowanych w zachowaniu. Widzimy czy dany handlowiec zachowuje się adekwatnie w różnych sytuacjach związanych ze sprzedażą. Czyli czy robi właściwe rzeczy we właściwym czasie.

Kompetencje sprzedażowe dotyczą pięciu ważnych elementów. Są to: 1. orientacja na cele, 2. proces sprzedaży, 3. orientacja na klienta, 4. umiejętności wpływania na innych, 5. stosowanie perswazji. Taki system pomaga firmie lepiej reagować na potrzeby rynku i skutecznie rozwijać zespół sprzedażowy.

Kompetencje sprzedażowe to fundament skutecznej sprzedaży i budowania długotrwałych relacji z klientami.