Co to jest strategia firmy

Co to jest strategia firmy?

Strategia firmy to wybór – gdzie chcemy być aktywni jako biznes a gdzie nie będziemy angażować naszych zasobów. To fundament, warunkujący budowę sprawnej, zyskownej i trwającej w czasie firmy. Bez strategii działania przedsiębiorstwa są często chaotyczne, a osiągnięcie długoterminowych celów staje się znacznie trudniejsze. Sprawdź, czym jest strategia firmy i dlaczego jest tak istotna?

Spis treści:

  1. Co to jest strategia firmy?
  2. Dlaczego strategia firmy jest tak ważna dla sukcesu?
  3. Elementy skutecznej strategii firmy
  4. Jak stworzyć strategię firmy krok po kroku?

Co to jest strategia firmy?

To jasna informacja dla inwestorów, pracowników i innych interesariuszy o kierunku działania firmy. Gdzie zamierzamy zarabiać i na czym, jakich możliwości poszukujemy, jak będziemy się zmieniać, aby dalej działać jako rentowny biznes.

Strategia koncentruje się na wytyczaniu kierunku rozwoju, wyborze działań priorytetowych oraz alokacji zasobów. Jej celem jest zbudowanie względnie trwałej przewagi konkurencyjnej, pozwalające na sprawne działanie w dłuższym czasie. Niezbędnym elementem jest strategia organizacyjna, warunkująca właściwe wdrożenie strategii biznesowej w samej organizacji. Wdrożona strategia, oznacza cele zespołów i zadania pracowników wspierające jej realizację.

Strategia firmy odpowiada na pytania:

  • Jaki kierunek wybieramy dla naszej firmy?
  • Jakie kroki musimy podjąć, aby iść w tamtą stronę i po czym poznamy, że dobrze idziemy?
  • Jakie zasoby są nam potrzebne, aby realizować naszą misję/wizję?

Dlaczego strategia firmy jest tak ważna dla sukcesu?

Strategia firmy to coś więcej niż zwykły plan. Brak strategii prowadzi do nieefektywnego zarządzania, rozpraszania zasobów oraz braku spójności w działaniach.

Poznaj kilka powodów, dla których strategia jest tak istotna:

  • Budowanie przewagi konkurencyjnej – dzięki dobrze przemyślanej strategii firma może wyróżnić się na tle konkurencji.
  • Efektywne zarządzanie zasobami – strategia pomaga lepiej alokować zasoby, takie jak kapitał, czas czy ludzie, aby zmaksymalizować efektywność.
  • Ograniczanie marnotrawstwa – z jasno wytyczoną strategią firma unika wielu nieprzemyślanych decyzji i działań „na oślep” oraz ślepych uliczek.

Elementy skutecznej strategii firmy

Analiza strategiczna to pierwszy krok w budowie strategii. Firma zawsze jest w jakimś otoczeniu, posiada określone zasoby (ludzie, technologia, kapitał) i może wykorzystać pojawiające się szanse.

Jak stworzyć strategię firmy krok po kroku?

Tworzenie skutecznej strategii wymaga uwzględnienia kilku najważniejszych elementów:

  1. Misja firmy – jaką funkcję dla otoczenia spełnia nasza organizacja, dlaczego nasza firma jest potrzebna?
  2. Określenie zestawu wizji – na czym chcemy się koncentrować by nasza misja mogła być realizowana.
  3. Określenie celów organizacyjnych – na czym koncentruje się nasza organizacja, aby realizować poszczególne wizje?
  4. Kaskada celów organizacyjnych na poziom celów działów/zespołów – na czym ma się koncentrować dział/zespół by wspierać realizację celów organizacyjnych
  5. Dobór zadań dla pracowników na poziomie działów/zespołów – powiązanie codziennej pracy z realizowaniem strategii

Niezbędnym elementem jest też zestaw wskaźników, służący do monitorowania poziomu realizacji strategii. Począwszy od EBIT, ROIC itp. jak i związanych z funkcjonowaniem działów i pracowników np. KPI (Key Performance Index). Tworząc strategię firmy, zacznij od określenia, dlaczego firma istnieje i jakie wartości reprezentuje. Zastanów się również, gdzie chcesz, aby firma znalazła się za kilka lat. Oceń swoje mocne i słabe strony, a także szanse i zagrożenia płynące z otoczenia rynkowego.

Budowanie strategii biznesowej to proces, który wymaga zaangażowania całego zespołu i konsekwencji w działaniu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z nami!