Każdy zna przynajmniej jednego nieefektywnego pracownika i wie co to oznacza dla zespołu i czasem całej firmy. Firmy poszukują efektywnych pracowników, ale czy same dają możliwość bycia efektywnym?
Warto zadbać o dobór właściwych pracowników – można określić poziom pracowitości czy gotowości do podejmowania współpracy oraz najważniejsze potrzebne kompetencje na danym stanowisku pracy (więcej w Pięć wymiarów człowieka).
Spis treści:
- Czym jest efektywność pracowników i dlaczego jest tak ważna?
- Jakie czynnik wpływają na efektywność pracowników?
- Na czym należy się skupić?
Czym jest efektywność pracowników i dlaczego jest tak ważna?
Efektywność pracowników to miara ich wydajności w osiąganiu założonych celów w określonym czasie. Zależy od wielu czynników, takich jak kompetencje, zasoby, którymi dysponują, czy sposób organizacji pracy (proces decyzyjny, jasny podział zadań i odpowiedzialności). Łatwo poznać wysokoefektywnego pracownika: realizuje zadania w wyznaczonym czasie, zgodnie z założonym poziomem jakości. Co ważne jest to powtarzalny proces a nie tylko chwilowa mobilizacja.
Nieefektywny pracownik ciągnie za sobą koszty w postaci czasu innych ludzi, niskiej jakości produktów, niezadowolenia współpracowników a czasem klientów firmy. Czy warto za to płacić? Oczywiście, że nie. Efektywny pracownik to też zwykle zaangażowany i zmotywowany do działania pracownik. Nie wszyscy w firmie są równie efektywni ale możemy wpłynąć na to aby ilość efektywnych pracowników była jak największa.
Krzywa Gaussa w analizie kompetencji i efektywności pracowników
W praktyce biznesowej rozkład Gaussa znajduje zastosowanie w wielu aspektach HR, m.in. w:
- Rekrutacji i selekcji kandydatów – analiza wyników testów rekrutacyjnych pozwala określić, którzy kandydaci najlepiej pasują do określonego stanowiska.
- Oceny kompetencji – rozkład normalny może pomóc w określeniu poziomu umiejętności pracowników i identyfikacji liderów/talentów.
- Systemach motywacyjnych – ocena wyników sprzedażowych wśród przedstawicieli handlowych pozwala ustalić realne progi premiowe.
- Ocenie zaangażowania – gdzie uzyskanie rozkładu normalnego wyników, świadczy o potencjalnie dużych problemach w firmie (ok. 68 pracowników przeciętnie zaangażowanych).
Dzięki statystycznej analizie danych można uniknąć błędnych wniosków i podejmować bardziej trafne decyzje dotyczące rozwoju kadr.
Jakie czynnik wpływają na efektywność pracowników?
- Jasne cele – pracownicy są bardziej efektywni, gdy mają jasno określone, a zarazem osiągalne cele oraz otrzymują regularny feedback na temat swoich postępów. Cele ułatwiają koncentrację na priorytetach.
Jasne cele wpływają pozytywnie na poziom współpracy w organizacji (patrz Mała książeczka o współpracy)
- Jasny podział odpowiedzialności, decyzji i zadań – możliwość samodzielnego decydowania o sposobie i kolejności wykonywania zadań w ramach przydzielonej odpowiedzialności, decyzji i zadań, zwiększa zaangażowanie i poczucie własnej skuteczności pracownika.
W ten sposób zwiększamy poczucie autonomii i wpływu u pracowników.
- Motywujące zadania – dobór zadań w pracy to jeden z najsilniejszych motywatorów jakimi dysponują menedżerowie. Właściwy dobór zadań zwiększa produktywność, efektywność oraz poziom zaangażowania pracowników.
Jak wykorzystać krzywą Gaussa w podejmowaniu decyzji biznesowych?
Krzywa Gaussa nie tylko opisuje, jak rozkładają się kompetencje pracowników, ale także dostarcza wartościowych wskazówek do podejmowania decyzji kadrowych i biznesowych.
- Wdrażanie strategii – określenie poziomu kompetencji kadry menedżerskiej np. kompetencja menedżerska Zmiany (umiejętność działania w zmianie) pozwoli nam na płynniejsze wdrażanie zmian i bardzie trafne alokowanie zasobów wspierających zmianę
- Ewaluacja zmian organizacyjnych – ocena skutków wprowadzonych zmian strukturalnych w firmie pozwala zrozumieć ich wpływ na wydajność pracowników.
- Planowanie rozwoju – identyfikacja talentów i określenie indywidualnych ścieżek kariery dla pracowników.
Dzięki tym analizom organizacje mogą lepiej zarządzać swoimi zasobami i maksymalizować potencjał zespołu.
Na czym należy się skupić?
Najlepiej na sprawach podstawowych (jasne cele, podział odpowiedzialności, decyzje i motywujące zadania). Dopiero jak mamy pewność, że tutaj mamy jasność, warto zająć się innymi elementami np. rozwój, szkolenie itp. Konsulting biznesowy pozwala szybko odpowiedzieć czym trzeba się zająć w danej firmie, aby zwiększyć efektywność pracowników.
Opracowanie: Instytut Gaussa