Instytut Gaussa


Jak być dobrym liderem?

Bycie liderem to coś więcej niż zarządzanie zadaniami i egzekwowanie celów. To odpowiedzialność za ludzi – ich rozwój, motywację i poczucie sensu w codziennej pracy. Dobry lider nie narzuca, ale prowadzi. Nie kontroluje, a wspiera. Jeśli chcesz się rozwijać jako lider lub dopiero zaczynasz swoją przygodę z przywództwem – ten artykuł pomoże Ci postawić pierwsze (i kolejne) kroki.

Spis treści:

  1. Poznaj swój potencjał.
  2. Jak być dobrym liderem w dynamicznym środowisku pracy?
  3. Jak być dobrym liderem zespołu i budować zaufanie?
  4. Jak być przywódcą, który inspiruje i motywuje?
  5. Rozwijaj się, żeby rozwijać innych

Poznaj swój potencjał

Odpowiedź na pytanie Jak być dobrym liderem? zależy przede wszystkim od tego, jak dobrze znasz swój potencjał: energetyczny, motywacyjny, kompetencyjny oraz umiejętności związanych ze sprawnym stosowaniem taktyk wpływu (więcej naszej książce „Pięć wymiarów człowieka”, Ambroziak, Wekselberg, Wasilewski).

Czy wykorzystujesz swoje najmocniejsze strony? Czy może brakuje Ci jakiś umiejętności np. kompetencji Wpływ czy umiejętnego stosowania taktyki wpływu „Inspiracja”. A może potrzebujesz odpowiednio zorganizowanej pracy abyś mógł w pełni rozwinąć skrzydła np. jedni potrzebują dużo ludzi i zamieszania wokół siebie a inni liderzy cenią ponad wszystko spokój i ciszę w swoim otoczeniu. 

Kiedy Twoja motywacja do działania jest najsilniejsza i co musi się zdarzyć abyś w pełni mógł/mogła dać z siebie wszystko co najlepsze. 

Dobry lider wie, kiedy i w jakim tempie trzeba nadawać bieg sprawom, ale też wie co robić, aby dbać o samego siebie. By się nie wypalić i długo utrzymywać wysoki poziom sprawności działania. 

Bez tej wiedzy o sobie, lider ryzykuje szybkie wypalenie, frustrację, stres i konflikty zamiast spełniania się, osiągania sukcesów i prowadzenia ludzi w stronę realizacji celów.

Jak być dobrym liderem w dynamicznym środowisku pracy?

Zmiany są nieuniknione. Nowe technologie, nowe oczekiwania, nowe modele pracy. W takim świecie dobry lider musi być elastyczny. Potrzebujesz działać szybko, a jednocześnie nie tracić z oczu ludzi. Czy masz odpowiedni poziom kompetencji „Zmiana”, czyli umiesz szybko i sprawnie projektować zmiany, ale też w nie wchodzić?

Nie wiesz, jak być dobrym liderem? Zamiast bać się chaosu, wykorzystaj go jako źródło przewagi. Obserwuj, słuchaj, podejmuj decyzje z odwagą, bo podejmowanie decyzji to najważniejszy proces w organizacji. Ktoś musi podejmować decyzje i dobry lider potrafi być kompasem, nawet gdy wszystko wokół się zmienia. Lider bierze odpowiedzialność i daje oparcie w chaosie.

Jak być dobrym liderem zespołu i budować zaufanie?

Zacznij od zwiększania poziomu współpracy w organizacji. Pracuj z celami organizacji i wspierają budowę celów zespołu, zgodnych z celami organizacyjnymi. Budowanie zaufania to proces wynikający z obserwacji Ciebie, twoich zachowań i decyzji w czasie np. czy działasz zgodnie z postawionymi celami. Zaufanie to fundament, ale nie dostaniesz go za darmo. Każdego dnia lider pracuje na zaufanie i każdego dnia może je stracić bezpowrotnie. Nie można nakazać ludziom by Ci ufali na siłę, bo wtedy nie jesteś już liderem.

 Jak być dobrym liderem zespołu? Zacznij od sprawdzenia jak bardzo cele indywidualne członków zespołu są zgodne z celami zespołu. Daj ludziom przestrzeń, by mogli mówić otwarcie o celach, o tym jak oceniają ważne elementy ich pracy: zadania, technologię, produkty, projekty, klientów itp. Stosuj taktyki wpływu „Racjonalna perswazja” i „Konsultacja”. Reaguj na problemy. Doceniaj, nie tylko krytykuj.

Lider nie stoi ponad zespołem – on jest jego częścią. Dziel się odpowiedzialnością za zadania, a nie tylko zadaniami. Wykorzystywanie kompetencji organizacyjnej „Organizacja pracy” jest ważną umiejętnością, ale nie najważniejszą. 

Spójność w celach, w ocenie ważnych spraw dla zespołu oraz transparentność działań – to wszystko wpływa na jakość współpracy, która jest podstawą zaufania. Tylko wtedy Twój zespół będzie zgrany, skuteczny i zaangażowany.

Jak być przywódcą, który inspiruje i motywuje

Bycie przywódcą to konkretna praca i konkretne umiejętności Jak być przywódcą, który inspiruje? Rozwijaj kompetencji menadżerskie związane z pracą z ludźmi takie jak:” Inicjatywa” i „Wpływ”. 

Umiejętnie stosuj taktykę wpływu „Inspiracja” tj. nie przesadzaj z emocjami, bo emocje pozytywne mogą wypalić Twój zespół.

Twórz z zespołem motywujące cele, dobieraj właściwych ludzi do właściwych zadań. Nic tak w pracy ludzi nie motywuje jak odpowiednio dobrane zadania.

Podejmuj ryzyko, jeśli wiesz jaki masz poziom kompetencji przedsiębiorczej „Podejmowanie skalkulowanego ryzyka”. Pokaż, że też się uczysz, że nie boisz się błędów i bierzesz za nie odpowiedzialność. Błędy są elementem działania człowieka i same w sobie nie mają znaczenia, znaczenie ma co robimy jak popełniamy błąd. 

 Ludzie chcą podążać za kimś, kto jest prawdziwy.

Motywacja do pracy to proces. Dobry lider kontroluje ten proces poprzez odpowiednie tworzenie warunków utrzymujących odpowiedni poziom motywacji np. zdolnych, ale leniwych pobudza do działania terminami a pracowitym daje ambitne zadania. Motywacja rodzi się z poczucia sensu. Dobry przywódca pokazuje „dlaczego”, nie tylko „co”. Opowiada o celach, kierunku. I daje przykład – swoim zaangażowaniem, energią, pasją.

Rozwijaj się, żeby rozwijać innych

Lider, który przestaje się rozwijać, zatrzymuje swój zespół. Znasz swój potencjał, to zacznij rozwijać potencjał zespołu. Dobieraj zadania do możliwości i potrzeb rozwojowych, bo nie każdy poradzi sobie jak wrzucimy go do głębokiej wody. Chcesz być coraz lepszym liderem? Inwestuj w siebie. Ucz się, testuj nowe podejścia, pytaj o feedback. Skorzystaj z profesjonalnego wsparcia – to między innymi szkolenia dla managerów albo coaching menedżerski.

Nie chodzi o to, by być idealnym. Chodzi o to, by zmiana była Twoją stałą, elementem twórczym bez którego nie możesz funkcjonować. Lider to ktoś, kto ciągle poszukuje – lepszych rozwiązań, skuteczniejszych sposobów działania, nowych inspiracji. Dzięki temu zespół rośnie razem z Tobą a Ty z zespołem.