a
Zjawisko społeczne polegające na systematycznym występowaniu u pracowników lub (częściej) w grupach pracowniczych zachowań doprowadzających organizację do wymiernych strat finansowych. Zwykle źródłem anomii pracowniczej jest nieadekwatna struktura organizacyjna, błędne zarządzanie oraz systemy i procesy wymuszające na pracownikach zachowania anomijne, które stały się obowiązującymi normami zachowania w organizacji. Szczególną cechą anomii pracowniczej jest działanie mechanizmów psychologicznych, pozwalających na dokonywanie sprzeniewierzeń, kradzieży, fałszowania dokumentów itp. bez poczucia winy czy też wyrzutów sumienia ze strony pracownika.
Ambroziak, D., Maj, M. (2013). Oszustwa i nieuczciwość w organizacjach. Problem anomii pracowniczej – diagnoza, kontrola i przeciwdziałanie. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer.
c
Metoda badania subiektywnej oceny sytuacji, w której znajduje się pracownik. Sposób patrzenia na sytuację w pracy odgrywa istotną rolę dla zrozumienia motywacji do pracy. Dr Victor Wekselberg wyróżnił cztery rodzaje charakterystyk pracy, które odgrywają rolę w procesach motywacyjnych:
e
Świadome podejmowanie decyzji na podstawie krytycznej analizy dowodów, pochodzących z 4 głównych źródeł:
Do istotnych elementów podejścia evidence-based należy:
k
Kompetencje to mierzalne zbiory zachowań należących do wspólnej kategorii, warunkujące optymalną realizację zadań. U podstaw rozwoju kompetencji leżą różnorodne czynniki psychologiczne, m.in. doświadczenie, wiedza, temperament itp. Kompetencje stanowią część składową tzw. modeli kompetencyjnych. Właściwie skonstruowany model kompetencyjny stanowi wspólną podstawę dla szerokiego spektrum działań HR, takich jak: